Dunia Harian 

Isu semasa, informasi, hiburan, dll

>> Informasi

Stop eating this...10 makanan penyebab gout (10 food to avoid)

2018-09-21      Video Best      Report

Komen tentang video : (atau scroll ke bawah terus tonton video)

Penyakit Gout ialah salah satu bentuk artritis yang diakibatkan oleh pengumpulan hablur-hablur asid urik pada sendi-sendi.

Penyakit ini terlalu menyakitkan dan dalam kebanyakan kes, hanya menjejaskan satu sendi (monoartritis), khususnya ibu jari kaki.

Istilah "gout" berasal daripada perkataan bahasa Latin, "gutta" yang bermakna 'setitis', disebabkan kepercayaan ketika itu bahawa gout diakibatkan oleh titis humor-humor yang mengerikan dan yang mungkin berkait dengan ketul-ketul mendapan urat.

Nak tahu tak bila terkena je penyakit gout ni ataupun apabila gout ni datang menyerang, bahagian yang sakit tu tak boleh diurut langsung tau, kalau urut memang bertambah sakit. Sakitnya pulak memang rasa tak tertanggung tau, hanya yang pernah kena je yang tahu rasanya..

Banyak ya kena pantang bila terkena penyakit ni...Bila tersalah makan mula la dia datang...

Kalau dah sakit tu cepat-cepat la pergi klinik, haa..kena la cucuk sedas...

Tak pun cepat-cepat la makan ubat...

Nak tahu makanan apa yang boleh buat penyakit gout ni datang menyerang, boleh la tengok video ni...

Sekadar untuk info ya...untuk maklumat lanjut boleh la bertanya doktor anda atau pun pengamal perubatan yang bertauliah...

Bila dah kena penyakit ni kena la jaga makan....yang penting tak boleh la main hentam je....kenalah jaga kesihatan ya...terima kasih pada yang sudi menonton ya...

Sila tonton video:


Like facebook fan page untuk dapatkan info terkini:


Trending

  Bagai bumi dan langit! Inilah perbezaan pasukan Malaysia dan Indonesia di Piala AFF Suzuki Cup
 
 
  Dah tak boleh buat apa, mahkamah tolak rayuan peguam Najib.. Ini nasib Najib sekarang yang Memil ukan!!
 
 
  Ahmad Maslan jangan lompat ke PH - Nurul Izzah
 
 
  Bila Uqasha Senrose Cakap Kelantan, Pekat Betul..!!
 
 
  Lihat apa terjadi bila Najib keluar Mahkamah! Najib Tak Mahu Buat Sidang Media?
 
 
  Gelagat remaja sekarang memang cam ni ke? Tak malu pon!!
 
 
  Gerimis iringi per semadian 5 sahabat
 
 
  Jurukamera tv3 terjatuh dari bot.
 
 
  Makhluk purba ratusan tahun muncul di gua thailand.
 
 
  'Baik Tutup Je UTC tu' Najib Bengang Kerajaan Baru Menyu sahkan Rakyat