Dunia Harian 

Isu semasa, informasi, hiburan, dll

>> Informasi

Stop eating this...10 makanan penyebab gout (10 food to avoid)

2018-09-21      Video Best      Report

Komen tentang video : (atau scroll ke bawah terus tonton video)

Penyakit Gout ialah salah satu bentuk artritis yang diakibatkan oleh pengumpulan hablur-hablur asid urik pada sendi-sendi.

Penyakit ini terlalu menyakitkan dan dalam kebanyakan kes, hanya menjejaskan satu sendi (monoartritis), khususnya ibu jari kaki.

Istilah "gout" berasal daripada perkataan bahasa Latin, "gutta" yang bermakna 'setitis', disebabkan kepercayaan ketika itu bahawa gout diakibatkan oleh titis humor-humor yang mengerikan dan yang mungkin berkait dengan ketul-ketul mendapan urat.

Nak tahu tak bila terkena je penyakit gout ni ataupun apabila gout ni datang menyerang, bahagian yang sakit tu tak boleh diurut langsung tau, kalau urut memang bertambah sakit. Sakitnya pulak memang rasa tak tertanggung tau, hanya yang pernah kena je yang tahu rasanya..

Banyak ya kena pantang bila terkena penyakit ni...Bila tersalah makan mula la dia datang...

Kalau dah sakit tu cepat-cepat la pergi klinik, haa..kena la cucuk sedas...

Tak pun cepat-cepat la makan ubat...

Nak tahu makanan apa yang boleh buat penyakit gout ni datang menyerang, boleh la tengok video ni...

Sekadar untuk info ya...untuk maklumat lanjut boleh la bertanya doktor anda atau pun pengamal perubatan yang bertauliah...

Bila dah kena penyakit ni kena la jaga makan....yang penting tak boleh la main hentam je....kenalah jaga kesihatan ya...terima kasih pada yang sudi menonton ya...

Sila tonton video:


Like facebook fan page untuk dapatkan info terkini:


Trending

  Nur Sajat dedahkan identiti s ebenarnya, beliau adalah lelaki atau perem puan?
 
 
  'Nampak U Punya Benda tu Lah' - Netizen Saran Aliff Aziz Tegur Pakaian Isteri
 
 
  Video tular aksi berlagak KJ bila bersalam dengan Menteri Belia dan Sukan, YB Saddiq
 
 
  Parlimen 2018: Pasir Salak Marah Azmin Ali Buat Anwar Ibrahim Tersenyum
 
 
  Anwar jawab kritikan terhadap manifesto HARAPAN
 
 
  Jutaan orang menangis melihat ini!! 10 P ernikahan manusia dengan haiwan Bikin HEBOH Dunia
 
 
  Demi wang, Bapa memaksa dia untuk berkahwin dengan seorang datuk tua. Siapa Sangka, Setiap Malam Malam
 
 
  Tergelak Satu Dewan! 'Saya pergi mana-mana Tengok Beg Teringat Rosmah!' - Anwar Ibrahim
 
 
  Kontraktor dengan Penyanyi Cantik mereka Terbang dengan CRV ke jurang sedalam 200 meter
 
 
  Selamat datang ke Kampung Ular..